img

КЗП алармира: При бързите кредити има над 350 „уловки“! Внимавайте!

/
/
/
700 Views
Сподели с приятели

Кредити уловкиНад 350 неравноправни клаузи в договори на фирми за бързи кредити е открила при проверки Комисията за защита на потребителите (КЗП), съобщи председателят ѝ Димитър Маргаритов, цитиран от „24 часа”.

Експерти превеждат “неравноправни клаузи” в официалния език на Маргаритов като “уловки” , които поставят потребителя в неизгодна ситуация. Те могат да се крият в общите условия, допълнителните споразумения и въобще във всеки текст и с най-малкия шрифт.

Резултатите от проверките на инспекторите са много важни у нас, и то точно сега, тъй като според проучвания всеки пети българин тегли кредит, за да посрещне Коледа и Нова година. Всеки втори пък купува подаръците през декември.

Проверени са споразуменията и общите условия към договорите на 45 фирми за бързи кредити, а КЗП е наредила неравноправните клаузи да бъдат отстранени, съобщава още шефът на комисията. Почти половината от дружествата – 21, са ги премахнали, без да е нужно да се завежда иск в съда.

За 17 от фирмите сроковете все още не били изтекли, като се очаква и те да прецизират клаузите. Срещу 6 от дружествата обаче ще бъдат предявени искове заради отказа им доброволно да отстранят неравноправните си клаузи.

“Много често търговците се изкушават да включват в общите условия клаузи, които правят кредитите предсрочно изискуеми, и то при неизрядност към трети лица, което е недопустимо”, обясни Маргаритов.

Например някои кредитори слагали условия да се плащат редовно сметките към мобилни оператори. И кредитът можел да стане предсрочно изискуем, ако потребителят е длъжник към такава компания.

В други случаи кредитор изисквал от клиентите да платят лихвите до края на периода, а не само тези за времето, в което ползват заема. “Категорично потребителят не може да се поставя в подобно положение спрямо търговеца и да плаща нещо, което не дължи”, обясняват от КЗП.

Търговците опитвали чрез общите си условия да включват и различни такси. Например потребители били задължавани да заплатят за това, че са били уведомени по телефона, че закъсняват с погасяването на месечната вноска. В закона за потребителския кредит обаче е записано, че се забранява събиране на такси и комисиони за действия, свързани с усвояването на кредита и с управлението му.

Установени са и случаи, в които търговци правят опит за ограничаване на автономията на договаряне на клиентите им с трети лица, ако това би влошило финансовото и икономическото им състояние. Друг е въпросът, че преценката за това кога и как се влошава финансовото и икономическо състояние на един кредитополучател, също в част от анализираните от нас клаузи, е обтекаемо формулирано и чисто субективно като преценка, обясни Маргаритов.

Ако фирмите откажат да поправят условията си си, КЗП доказва в съда, че тези условия са невалидни. Следващата стъпка обаче е потребителите, засегнати от клаузите, да съдят фирмите за възстановяване на сумите.

“Те могат да бъдат лесно осъдени, когато имат влязло в сила съдебно решение, че клаузите са нищожни”, смятат експертите от КЗП.

Договорът за бърз кредит може да се развали до 14 дни след сключването му, обясняват от КЗП.

Потребителят трябва да прати уведомление до кредитора и да върне получената сума заедно с начислена лихва за периода, през който е ползвал парите. Това трябва да е до 30 дни след датата на подаване на заявлението.

От КЗП съветват хората да проверяват общата сума за връщане, лихвения процент, годишния процент на разходите по кредита (ГПР), срока на договора, размера и броя на погасителните вноски, както и комисионите и таксите на финансовата институция. Тази информация се предоставя от кредитора чрез Стандартен европейски формуляр.

Най-точният показател за сравняване цената на два кредита е ГПР, който включва договорената лихва, дължимите такси и комисиони към небанковата финансова институция.

Право на потребителя е изцяло или частично да погаси кредита си по всяко време. Кредиторът може да изиска такса единствено при договорите за кредит с фиксиран лихвен процент в рамките от 0,5 до 1% от предсрочно погасената сума.

Според Закона за потребителския кредит той няма право да събира такса за предсрочно погасяване при договорите за потребителски кредит, уговорени с променлив лихвен процент, и при договорите за кредит под формата на овърдрафт.

Въпреки констатираните нарушения обаче от КЗП отчитат, че едва 3% от всички оплаквания през 2015 г. са срещу такива компании и банки.

Те вече са започнали преглед на договорите на банките, а предстои такъв и на застрахователните дружества.

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.