img

Как бихте подредили чиновете (масите) в класната стая?

/
/
/
531 Views
Когато има проблеми в клас или недостатъчно високи оценки, не винаги проблемът за ниските учебни резултати е в учителите или учениците.

Независимо дали сте родител, ученик, лектор, учител, директор на училище или детска градина, учебен център или занималня, предприемач, за когото предстои да развие бизнеса си в образователната сфера, като провеждате курсове или се обучавате в момента под някаква форма посещавайки учебна класна стая, то прочетете в тази статия отнасяща се за важността на училищното обзавеждане.

Защо?

Основно, за да провокирате въображението си и да формирате мнение за себе си, дали наистина учебната стая е подходяща и ефективна. И поемете инициативата като опитайте да повлияете на тези, от които зависи, за да се постигне нужната атмосфера за вас или детето ви в учебното помещение.

Защо?

В съвременният живот има много възможности. Свободата да избираме и да изискваме промени, когато това ще доведе до по-висока ефективност не е лукс или каприз. Защо трябва да се примирявате или търпите стари чинове, училищни столове и маси, неприветливи помещения, които се използват за учебни цели и провокират негативни усещания и дискомфорт? Вече всичко е достъпно. И има богат избор. Има много български производители на училищно оборудване с високо качество и оптимизирани цени, които могат да изработят модерно и безопасно училищно обзавеждане по индивидуални размери, форми и цветове. Нужна е само инициатива, за да направим обстановката по-приятна и оптимална за постигането на високи резултати. И да излезем от клишето.

Така както се грижите за уюта в дома, така трябва да се погрижите и за комфорта в учебното заведение, което посещавате или посещават децата ви. Недопустимо е да се правят компромиси с всичко, което може да промени за по-добро. Новата обстановка, приятните цветове и форми винаги влияят благоприятно. А бюджетът не е оправдание или причина да търпите неприемлива среда, когато става въпрос за най-важното – обучението.

Поемете инициативата! Преобзаведете или поне пренаредете учебната стая като за начало!
След съответните проучвания, психолози са на мнение, че по един ученик на чин или маса е най-доброто решение, защото по този начин се минимизира взаимодействието ученик-ученик и акцентът се фокусира върху учителя. Това може би е полезна информация, приложима за съответна възраст на учениците, когато те вече нямат проблем с концентрацията за по-дълго време.

Други проучвания, обаче показали точно обратното – че при едноместните ученически чинове подредени в редици има най-малко взаимодействие между ученик – учител. Според тях, най-оптималната подредба на училищните чинове или маси е в полукръг. Те също така констатират, че от начина на подреждане на чиновете зависи дали учениците имат високи или по-ниски учебни постижения. Логичният извод е, че трябва да се анализира нивото на усвояемост на учебния материал и да се експериментира коя подредба на ученическата стая би дала най-високи учебни постижения.

Резултати от изследвания показват, че учениците не харесвали модулното подреждане, а предпочитали подредбата в полукръг. Това е важен факт, защото усещането за дискомфорт на учащите се породено от обстановката в училищната стая пречи на общуването и усвояването на учебният материал. Резултатите са по-ниски и ние търсим причината в учителите и учениците. Пораждат се конфликти. А всъщност интериорът е основна пречка за позитивните нагласи, които водят до високи резултати в учебния процес.

Ако вашето дете има проблеми с усвояването на уроците и системно не постига добри оценки, то непременно поговорете с учителите дали в такова положение не са по-големият процент от децата в класа и експериментирайте, като направите разместване и промени в училищната стая. Може дори смяна на мястото на вашето дете да доведе до по-добри учебни резултати. Но, ако в класа има повече деца с недостатъчно добри оценки, то при всички случаи направете необходимото да се сменят училищните мебели и обзавеждане и да се пренареди училищната стая по начин, който учениците предпочитат, за да се чувстват добре.

Когато чиновете са подредени на редове, тогава се намалява възможността за визуално и слухово, а и физическо въздействие на учителят върху учащите се. В такива случаи не само дисциплината е по-ниска, но и усвояването на учебният материал не е на добро ниво. Това особено важи седящите на последните чинове ученици. Свикнали сме да се прави извод, че на последния чин стоят най-слабите ученици. А всъщност е точно обратното – седящите деца на последния чин, най-често стават слаби ученици, заради местоположението си или по-точно, заради неефективната подредба на чинове и мебели в класната стая.
Учителите, които са поемали инициативата да преподредят класните стаи на по 3-4 маси/чинове в групи са постигали по-високи резултати в образователната си дейност.

Всъщност, няма точна рецепта и са нужни експерименти и обновяване на училищните стаи, за да се оптимизира учебният процес и да се постигнат по-високи резултати. За тази цел може да се направи училищно обзавеждане по поръчка, за да се изберат цветове, форми и модели на училищните чинове. Контактувайки директно с производител се гарантира не само качество, но и немаловажните – доставка, сглобяване, гаранция и поддръжка на училищното обзавеждане.

Ето и малко факти.

На въпроса „Как бихте подредили чиновете в училищната стая?”, почти 36% от учителите, участвали в анкетата са предпочели стандартната за българското училище подредба.
Обаче около 26% предпочитат да бъдат подменени и преподредени училищните чинове. Предпочели са подредбата в кръг. Близо 29% са предпочели П-образно подреждане и почти 17% са предпочели U-образно пренареждане на чиновете.

От подредбата зависи и позицията на учителя, а тя е в основата на обучителния процес.

Зависимостта между успеваемостта на учениците и училищните мебели е констатирана от екперименти, които безспорно доказват влиянието на подредбата и изобщо вида на учебните стаи. В неугледните училищни стаи резултатите са монотонност, умора, враждебност, раздразнителност при учениците. А в обновени класни стаи, с нови и подходящо подредени чинове или маси резултатите показали повишено положително настроение и задоволство за посещаване на учебния процес, което води до по-високи учебни резултати.

Какъв е изводът?

Не бива първосигнално да се търси проблем в учениците или учителите, когато има ниски резултати от учебния процес или други поведенчески проблеми и отношения. А трябва да се създаде благоприятна, обновена съвременна среда, в която с лекота да протича образователният процес. За оптимизиране на бюджета е добре да се изработят училищни мебели по поръчка от доказали се производители. Да се изберат подходящите форми и модели, за да може мебелите да бъдат пренареждани според нуждите и големината на училищните стаи и възрастта на учениците. И не на последно място, да се изберат разнообразни пастелни цветове, които да създават уют и спокойствие.

Има не малко проучвания, които доказват, че начинът по който е конструирана учебната стая, както и дистанцията при разговор, влияят най-силно върху посланията и информацията, които изпраща учителят към учениците. Затова стаята трябва да бъде така подредена, че обстановката да позволява ефективно обучение и да минимизира проблемите в общуването.
Учебният процес е динамичен и е препоръчително учителите да бъдат гъвкави и да организират различни форми на общуване. Пренареждането на училищната стая е ефективен метод да се оптимизират учебно-възпитателните постижения. Училищните мебели и приятната обстановка в учебната стая благоприятстват груповото взаимодействие.

При поръчката на нови училищни чинове и мебели е нужно да се предвидят възможностите, учителите да бъдат улеснени в контактуването „всеки с всеки“ и да бъде осигурен най-добрият визуален контакт. Учителят трябва да има зрителен контакт с всички ученици.

И най-важното, че когато се аранжира класната стая трябва да се потърси мнението на учениците.
За съжаление, в повечето училища подредбата на стаите е неефективна и с пълна липса на въображение. А учебната среда трябва да бъде вълнуваща и приятна за всички. Провокирайте учителите, да направят интериорни промени в училищните стаи. Училищните мебели не са само интериор. Те имат огромно значение за целия учебен процес и ученическите резултати.

loading...
Сподели с приятели

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.