img

Хранене след тренировка

/
/
/
113 Views

Редовната физическа активност и ефекта от нея вървят ръка за ръка с това, което ядете. Независимо дали сте у дома, във фитнеса или просто случайно посещавате фитнес центъра, трябва да знаете какво да сложите на масата след тренировка. Подкрепете вашите усилия в спорта и вижте как трябва да изглежда правилната диета след тренировка.

Колко време след тренировка да се храните

Почти всеки спортист, независимо дали е професионалист или любител, понякога се замисля кога и какво да яде след тренировка. На пръв поглед това изглежда като сложен въпрос: има толкова много опции, толкова много хранителни насоки, толкова много добавки, че не знаете какво друго да изберете. Нищо не е толкова сложно, колкото звучи – слушайте тялото си и се върнете към корените на човека.

По време на физическа активност е важно да се осигури на тялото оптимално снабдяване с енергия и обмен на кислород и въглероден диоксид. Кръвта е основният транспортьор в нашето тяло. В съдовете му тече кръв, които имат способността да се разширяват и свиват при определени условия.

Това се отразява на количеството кръв в отделните органи и части на тялото. По време на физическа активност кръвоносните съдове в работещите мускули се разширяват  (за осигуряване на тялото с енергия, кислород и отстраняване на въглеродния диоксид).  Кръвоносните съдове се свиват там, където няма нужда от кръвоснабдяване по време на физическа активност – в храносмилателния тракт, бъбреците или далака. Резултатът е намаляване на притока на кръв към тези органи.

Сигурно сте чували, че не можете да ядете нищо веднага след тренировка, най-много прости въглехидрати.

Какво ще кажете за протеина?

Можете да го вземете още половин час след тренировка.

И така, каква е истината?

Да, по време на физическа активност притока на кръв в храносмилателния тракт е намален, поради което функцията му е ограничена. Въпреки това, има много научни доказателства в подкрепа на положителните ефекти на протеина веднага след тренировка. Днес на пазара има много  качествени хранителни добавки и протеинови прахове с оптимални съставки, които са „лесни за употреба“ за нашето тяло, така че да се усвояват лесно и ползите от тях да се използват веднага след спортна активност.

Какво означава това за вас?

Ако сте гладни веднага след тренировка, уверете се, че не се прибирате на празен стомах. Вземете лека закуска под формата на прости въглехидрати, за да възстановите бързо енергията си (напр. плод). Можете да направите протеинов шейк веднага след тренировка, зависи изцяло от вас дали ви се иска.

След час-два трябва да ядете качествена храна, съдържаща всички основни хранителни вещества – протеини, мазнини, въглехидрати. Тях може да си набавите и от многообразието от фитнес добавки на пазара.

Но какво се препоръчва като храна?

Какво да ядем след тренировка

Овес, ядки, плодове

Следователно, вашето следтренировъчно хранене (ако тренирате сутрин, значи закуска, ако е вечер, тогава вечеря) трябва да  съдържа качествени протеини, мазнини и въглехидрати  (особено под формата на полизахариди).

Това правило важи винаги, независимо дали се интересувате от това какво ядете след тренировка и на какви интервали, CrossFit или силова тренировка. Разликата ще бъде в количеството на отделните хранителни вещества – след силова тренировка естествено можете да очаквате по-високи изисквания както за енергия, така и за хранене, отколкото след кардио тренировка.

Разбира се, храната след тренировка също се различава в зависимост от целта ви. Ако целта ви е да отслабнете, огромна закуска след упражнения вероятно не е най-добрата идея. В случай на глад яжте плодове след физическа активност, за да възстановите енергията (ако не сте гладни след тренировка, можете да пропуснете плодовете) и да се насладите на балансирано хранене 1-2 часа след тренировка.

Ако искате да натрупате мускулна маса, можете да хапнете и по-голяма закуска след тренировка, освен плодове (разбира се, обърнете внимание на качеството – съвети за закуските ще намерите по-долу). 1-2 часа след тренировката отново следва качествена и разнообразна храна.

Статията е предоставена от https://fitholic.bg/

Сподели с приятели

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.